We zijn onderweg

5 mei 2022 - Kastos, Griekenland

De hele week is “onze” monteur elke dag een paar uur bezig aan de watermaker. Alle slangen zijn nu aangesloten. Er is nog een extra gat in de romp gemaakt voor de afvoer van de watermaker. Zelf heb ik een slang aangelegd voor schoon water naar de watermaker.

Afgelopen donderdag was er een zeilwedstrijd georganiseerd door het lokale cafe. Ik heb meegedaan op een andere boot. Samen Ella, de Poolse schipper en Hasse een ervaren Zweedse zeiler hebben we een leuke dag gehad en zijn we ook nog derde geworden. Een onverwacht succes aangezien er aantal veel nieuwere boten meededen. Maar deze Bavaria waar we op voeren deed het prima! Dezelfde dag is ook de elektricien weer aan boord hij gaat beginnen met de installatie van de omvormer.
S ’avonds is de prijsuitreiking van de wedstrijd in het cafe, ook dat was errug gezellig.  Toen we naar gingen zag ik niet dat er een hond lag op een klein kunstgrasveldje. Ik stapte er op denk. In een reflex beet de hond me, een paar kleine wondjes aan mijn been. Maar genoeg om een Tetanus prik te gaan halen de volgende dag. Nu kan ik er weer tien jaar tegen.

Op vrijdag is de installatie van de omvormer afgerond. Tijdens het testen sloeg de hoofdzekering van de hele steiger door. Er was ergens iets niet helemaal goed gegaan. De elektricien zou de volgende dag terugkomen om verder te kijken.  Hij heeft alles nog een keer nagekeken maar geen fout kunnen ontdekken. En alles bleek toch wel goed te werken. Duidelijk was wel dat de accu’s niet sterk genoeg waren voor het opwekken van voldoende 220V voor bijvoorbeeld de nespresso. Maar daar hadden we al op gerekend, dus geen tegenvaller.

zaterdag 30 April eindigde ons contract bij de haven, dus op 1 mei zijn we vertrokken en in het dorp aan de kade gaan liggen, of eigenlijk een chartersteiger. Onze Zweedse vriend Hasse en zijn maat Per hebben ons geholpen.  De volgende dag moesten we daar weer weg, en toen hebben we het samen met z’n tweeën gedaan wat ook perfect lukte.  Aangezien 1 mei op een zondag valt hoeven de Grieken dan op 2 mei ook niet te werken. Voor ons begon de tijd wel een beetje te dringen want zo langzamerhand waren we wel toe aan het varen.

Op dinsdag is de watermaker elektrisch aangesloten en getest en het werkte ! !. Wat extra USB stopcontacten zijn op verschillende plaatsen geïnstalleerd, en we hebben drie nieuwe accu’s gekocht en geïnstalleerd. Ook de AIS is aangesloten en werkt. Dus we zijn te volgen op de website van marinetraffic.com. als je zoekt op 244180712 (ons MMSI nummer) vind je ons direct en kan je onze positie zien en stukje van de afgelopen route

Ook het net wat we in Nederland besteld hadden is op dinsdag afgeleverd op de haven. Thanasis, onze handyman had woensdag tijd om het net met hulp van mij te installeren. En ook de elektricien had nog tijd om een extra schakelaar te installeren zodat we van achter het stuurwiel het anker kunnen laten zakken en hijsen, wat heel erg handig kan zijn. Dussss, we zijn er klaar voor ! !

Alle grote klussen zijn gedaan, wat kleinere klussen gaan we onderweg nog doen. Donderdag gaan we vertrekken.  S’ ochtends nog wat boodschappen gedaan, afscheid genomen van de fijne mensen die op de haven hebben leren kennen. En daarna gaan de trossen los.  Op naar het zuiden! Jammer genoeg was een groot gedeelte van de dag de wind tegen, maar eind van de middag hebben we nog wel een uur kunnen zeilen.

Om vier uur vinden we een mooie Baai bij het eiland Kalamos. We laten het Anker zakken en brengen twee lijnen naar de wal en we liggen.  De reis is nu echt begonnen   Hoera ! !

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade