We hebben een fiets

23 april 2022 - Lefkas, Griekenland

We hoorden dat Iemand die één steiger verderop ligt twee vouwfietsen had aangeboden om gratis af te halen. Eentje was er al weg maar die ander nog niet, dus sinds gisteren zijn we de trotse eigenaren van een echte Di Blasi vouwfiets. Weliswaar met twee lekken banden en het nodige achterstallige onderhoud maar toch!  De fiets naar de fietsenmaker gebracht en een dag later konden we hem weer ophalen. Nu kan voortaan een van óns even snel boodschappen gaan doen, of naar een winkel die wat verder weg is . We zijn er heel blij mee!

De lijst met dingen die gedaan zijn wordt steeds langer, de lijst met dingen en dingetjes die nog gedaan moeten worden wordt niet zo heel erg veel korter, want er komen steeds weer dingetjes bij, maar dat is geen probleem want de grote en belangrijke dingen lopen op schema.
De zonnepanelen zijn vervangen door nieuwere met meer vermogen en met een nieuwe regelaar en daardoor nog efficiënter. Donderdag de 14e was een speciale dag 😊, de boot was versierd met slingers en ballonnen. Het had aardig wat moeite gekost om slingers te bemachtigen, pas ergens buiten het dorp vonden we een winkel waar ze slingers verkochten, en die waren wel drie meter lang!

Vorig week zijn we voor het eerst met z’n tweetje met de boot weggeweest voor een weekend. Op zaterdag naar het zuiden gevaren langs Nidri richting Meganisi. Daar hebben we in een baai  (Abelike Bay) het anker laten zakken. En daar zijn we begonnen met het poetsen van de rompen vanuit het rubberbootje. S’ avonds heeft Lilian gekookt. Tijdens het afwassen was ik heel even in de slaaphut en zag dat de vissen daar geleerd hebben dat er met het afwaswater ook vaak wat eetbaars mee komt, ze liggen op de loer bij de afvoer, en op het moment dat we iesr door de gootsteen speolen duiken ze er met z’n allen op af. Na een heerlijk rustige avonden hebben we daar ook geslapen. Het weer is ook hier nog een beetje van slag, we hebben weinig zon gehad dat weekend, maar dat mag de pret niet drukken. S’ avonds koelt het vaak nog behoorlijk af en zetten we ons kleine straalkacheltje aan om de een beetje kou te verdrijven. We hebben hulp van Thanasis, een grote vriendelijke Griekse krullenbol. Hij is begonnen met het installeren van alle onderdelen van de watermaker. Verder moet er ook een slang van de watermaker naar de watertank, om die tank te kunnen vullen. Dat is een hele puzzel om dat voor elkaar te krijgen. Door hoekjes en gaatjes te bestuderen leek het mogelijk om van de stuurboord voorhut naar de kajuit , onder de koelkast uit te komen. Om de slang van onder de koelkast te vissen moest ik als een slangenmens onder een van de banken kruipen om met een door Lilian van een kleerhanger en een beugel gefabriceerde “hengel” proberen op te vissen, en dat lukte. Van daar uit was het nog maar een kleine afstand naar de watertank voor in de boot. En ook hoefden we niet te boren want er was een kabel/slangdoorvoer voorzien. De fiets was ook heel handig om met twee grote waszakken naar de wasserette te gaan, de tassen konden mooi over het sturen hangen en we hoefden ze niet te dragen. De rubberboot had ook nog een grote schoonmaakbeurt nodig, Lilian heeft erg haar best gedaan en hij is weer enorm opgeknapt.

Heel veel kleine klussen zijn gedaan, stuurkabels op spanning gebracht, afstandsbediening van de ankerlier vervangen, buitendouche nagekeken, die bleef maar steeds heel weinig water geven. Uiteindelijk bleek er een stukje pur schuim in de kraan te zitten dat het warme water tegenhield.  De speakers in de kuip vervangen. Een aantal dekluiken gerepareerd, die lekkages veroorzaakten.
Eindelijk was onze vlaggenstok klaar dus we kunnen nu de Nederlandse vlag laten wapperen. Brandblusser weggebracht om opnieuw te laten keuren. De buitenboordmotor hebben we getest, die werkt, hij start goed en draait als een zonnetje. Dit weekend is het (orthodox) Pasen in Griekenland, hier gebruiken ze een andere kalender om de datum te berekenen dan in het “westen”. Vrijdagavond zijn we het dorp in geweest om de processie van de Epitaphios te zien. Zo word het sterven van Jezus herdacht. Het hele dorp loopt uit om deze processie bij te wonen of mee te lopen. Het was een indrukwekkende ervaring. We hadden een erg leuke ontmoeting met een Griekse familie, die ons wat meer vertelde over de tradities met Pasen.

Op zaterdag is er de traditie van het stuk gooien van schalen en/of potten afhankelijk van welke stad of streek je bent. Zaterdagavond om 12 uur is er vuurwerk, om de opstanding te vieren. Zondags wordt er collectief lam gegrild. De winkels zijn zondag en Maandag dicht. Dinsdag komen Thanasis en Thasos (elektricien) om de laatste grote klussen te klaren. We hebben een ligplaats in deze haven tot het eind van de maand, dus dan gaat onze tocht echt beginnen.