Om de Peloponnesos

20 mei 2022 - Porto Cheli, Griekenland

Omdat we begin Juni in Mykonos moeten zijn voor de eerste opstappers, houden we de vaart er een beetje in. Elke dag een leuk tochtje naar het zuiden van de Peloponnesos.

Vanuit de baai van Kalamos varen we naar Ithaka. Het is een bewolkte dag met wind tegen. Toch hebben we nog eventjes gezeild, maar het laatste stuk weer op de motor omdat het wat fris werd.

Het is altijd weer een verrassing wat je te zien krijgt als je ergens een baai invaart. Hier hadden we een prachtig zicht op het plaatsje Vathy. Midden in de baai laten we het anker zakken. Af en toe is een spatje regen. Lilian heeft eten gemaakt en we gaan op tijd naar bed.

De volgende dag is het doel Poros op Kefalonia. Ook vandaag weer de hele dag wind tegen. In de haven is één steiger neergelegd waaraan we langszij afkonden meren. Na wat boodschappen te hebben gedaan zijn we uit eten geweest in een restaurant met een prachtig uitzicht op de baai.

Zakynthos is onze bestemming. we hebben een stukje kunnen zeilen, maat het schiet niet echt op dus op een gegeven moment de motoren maar weer aan gedaan. We zijn eerst voor anker gegaan vlak buiten de haven, maar na een tijdje waren we het schudden en schommelen beu. Er was een behoorlijke golfslag. Dus om een uur of zeven zijn we toch de haven in gegaan en afgemeerd aan de stadskade. Recht tegenover restaurant Manoo. Daar hebben we heerlijk gegeten, en het Wifi wachtwoord gescoord zodat we op de boot ook van hun Wifi gebruik kunnen maken. Dat kwam goed uit want s’avonds was de race van Max in Miami, die hebben we mooi kunnen bekijken op deze manier😀. De dag daarop door het plaatsje geslenterd. En een prepaid data-kaart gescoord van 200GB. We kunnen er voorlopig weer even tegen aan! We hebben zelfs het toeristen "treintje" genomen en een rondrit gedaan, wat helaas niet zo heel veel voorstelde. De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan, en zijn de dag daarop vertrokken.

We steken over naar het vasteland van de Peloponnesos naar Katakolo, een klein plaatsje waar dagelijks een aantal grote cruiseschepen afmeren omdat van hier uit het niet zo ver is naar de Berg Olympus. Er stond een heerlijk windje en we hebben de hele dag kunnen zeilen!

De dag daarop werd het weer motoren naar Kapirissia.  Onderweg hebben we de eerste dolfijnen gezien een klein groepje kruiste onze koers, maar had geen zin om te stukje met ons mee te zwemmen. In de Haven ligt iedereen langszij aan de kademuur waardoor het bijna vol is, maar aan het eind van de kade is nog een plekje. Het is kennelijk ook een goede visstek, tot laat in de avond zitten de locals daar te vissen met soms de autoradio aan.

De dag daarop zijn we naar Pylos gevaren wat aan een heel grote baai ligt (Navarino bay) we zijn helemaal naar het noorden van de baai gevaren en daar in een geweldige stilte aan het strand geankerd. In deze baai is in1827 een belangrijke slag gevoerd, in de onafhankelijks strijd van Griekenland. De Turks-Egyptische vloot werd hier verslagen wat het begin was van de onafhankelijkheid van Griekenland. Bij de ingang van de baai liggen werkelijk prachtige rotspartijen.

De volgende dag ronden we de eerste kaap van de Peloponnesos op weg naar Koroni. Een mooi klein vissersplaatsje, we ankeren in de baai voor het dorpje. We laten de dinghy zakken en gaan boodschappen doen. De eerste supermarkt die we tegenkwamen was dicht, dus we zoeken wat verder in het dorp. Na wat geklommen te hebben, hebben we een mooi uitzicht op de baai, maar het niet helemaal. We proberen langs een huis over het tuinhek een foto te maken, komt er net een man naar buiten. We leggen uit wat de aan het doen zijn, zegt hij in vloeiend engels ik heb een balkon vanaf daar kan je een mooie foto maken, kom maar even binnen. Het bleek een engelsman die hier vlakbij een huis laat bouwen, en zolang in dit huis woont tot het klaar is. Hij verteld heel enthousiast over zijn nieuwe huis laat foto’s zien en tekeningen. En wij hebben een mooie foto!

Ondertussen is de supermarkt open, kunnen we met het bootje vol proviand weer terug naar de boot. En gaan we weer naar de kade om daar te eten, met uitzicht op de boot. Na een heerlijke maaltijd weer terug getuft naar de Sirius.

Ondertussen is het al Maandag 14 Mei, vandaag steken we de Messenische Golf over naar Diros. Daar zijn prachtige grotten te bezoeken. Onderweg nog een klusje af kunnen strepen: het markeren van de lengte van de ankerketting. Dat doe je door om de 10 meter gekleurde blokjes in de schakels te klemmen/lijmen. Dan weet je hoeveel ketting je “uitgelaten” hebt. De grotten zijn werkelijk prachtig. (zie de foto’s) Grote zalen vol met stalactieten en -mieten. We hebben de grote ankerbaai helemaal voor onszelf en kunnen daar een paar mooie foto’s van schieten. We gaan vroeg naar bed want morgen willen we om 6 uur op om een lange tocht te maken naar Elafonisos.

Op deze dag ronden we de tweede kaap en steken we de sarconische golf over. Om te ankeren in een azuurblauwe baai bij het Eiland Elafonisos. Het water is superhelder, en nodigt uit om te zwemmen. Wat ik dan ook maar gelijk even ga doen. De eerste keer dit jaar! Dit eiland is het beste startpunt voor het ronden van de laatste, en meest beruchte  kaap. Het kan hier enorm spoken als de wind om de kaap heen moet. We gaan het morgen zien.
We hebben een beetje een hobbelige nacht want de wind staat recht in de baai en geeft wat golven, zo worden we lekker in slaap gewiegd.

S’ochtends na het tweede kopje koffie hijsen we het anker op en gaan op weg naar kaap Malea. We hadden een lekker windje van achteren en rustig water, na het ronden van de kaap gaat het Noordwaarts, voor het eerst deze tocht, tot nu toe gingen we altijd zuid en oost. De wind valt volledig weg en de zee is compleet vlak. Het word weer de hele dag motoren richting Monemvasia. In de haven worden constructie werkzaamheden uitgevoerd om de haven uit te breidden, of iets dergelijks. We vinden een plekje langszij aan de kade muur. Hier in de haven uit de wind, is het behoorlijk warm.  Met behulp van de Engelsen die achter ons liggen kunnen we water tanken. En de tankwagen die we besteld hebben komt even later en ook de dieseltanks worden weer gevuld. We zijn klaar voor de tocht verder naar het noorden. Het gaat Donderdag heel hard waaien, dan willen we een veilige haven gaan opzoeken.