De eerste week

9 april 2022 - Lefkas, Griekenland

Nadat het uitpakken en indelen grotendeels gedaan was, begon het betere schoonmaakwerk en kon een begin gemaakt worden met de klussen op de klussenlijst.

De boot zat dik onder het sahara zand, en was al een tijdje niet meer heel grondig schoongemaakt.

Ik ben begonnen de boot te schrobben met shampoo, en Lilian deed het schoonmaken binnen.
Tussendoor een nieuwe kraan gemonteerd in de keuken ( een uittrekbare),  nieuwe kraan/douche-koppen in de beide badkamers en een lekkende gootsteen gefixt. Ook bezoeken we lokale watersportzaken voor de nodige ( en minder nodige maar toch wel erg handige) zaken.

Lilian doet magische dingen met de hele vieze kitranden: ze worden weer als nieuw.

20220411_11085720220411_110845

En ook onze slaapkamer ziet er uit als in een vijf sterrenhotel .

20220404_115939

Dinsdag komen twee man van het Charterbedrijf helpen om het grootzeil er op te zetten, Het is zo groot en zwaar dat ik het niet eens alleen getild krijg ( een square top, volledig doorgelat grootzeil). Uiteraard waren er een paar onderdeeltjes niet in orde maar over het algemeen was alles okay.

De dag daarop heb ik Lilian in de mast gehesen om de twee vlaggenlijntjes te herstellen.

20220406_113613

Ondertussen werd er vrolijk gepoetst en geklust, een anti-roest sproeifles doet wonderen, en het wat serieuze inbouw kon gaan beginnen: een Smart-shunt, accu-protector, omvormer en AIS waren de volgende uitdagingen. Ook waren we erachter gekomen dat de twee start accu’s allebei niet goed meer waren, dus vrijdag nieuwe gehaald en ingebouwd. Dat betekende dat we konden varen ! !
Ook hebben we twee zonnepanelen gekocht en een regelaar die begin volgende week geïnstalleerd gaan worden.

20220408_175853

Vrijdag hebben we ook de genua er op gezet, en waren we eigenlijk wel klaar voor een eerste test.

Gedurende de week hebben we ook kennis met een aantal andere “liveaboards” zoals dat heet. Waaronder ook een ander Nederlands stel: Rob en Annelies. We hebben hun gevraagd om op zaterdag met ons mee te gaan als we voor het eerst zelf gingen varen en zeilen met de Sirius. Omdat een printplaat in het dashboard kapot is (is al besteld) wisten we niet hoeveel diesel er in de tanks zat, dus eerst zijn we langs het tankstation gevaren, waar ik gelijk mijn aanmeerkunsten kon gaan oefenen, en het ging wonderwel goed.  Het was heerlijk weer en nadat het we uit het lefkas kanaal waren, hebben we zeilen gehesen, dat ging niet één keer helemaal goed maar uiteindelijk stonden de zeilen prima.

20220409_131854

En waren we aan het zeilen! ! in Griekenland !! op onze eigen boot !! Yeeeah. Rob stelde voor om ook het ankeren even uit te proberen, wat een heel goed idee was. We zijn naar Palairos gezeild, en voor de boulevard hebben we het anker laten zakken. Dat ging even goed maar toen liep de ketting helemaal vast in de ankerlier, ging niet meer heen of terug. En het 20 kilo zware anker en veel meters zware ketting lagen op de bodem. We hebben een plan bedacht en met wat kunst en vliegwerk hebben we alles weer boven water gekregen en konden we verder varen, of eigenlijk terug naar lefkas. Waar we dan nu echt voor het eerst het “med Mooring” in de praktijk mochten brengen. Dat ging ook allemaal prima. En we hadden een drankje verdient.  We zijn lekker op het terras neer geploft en hebben een paar wijntjes en biertjes naar binnen geklokt tot het tijd was om te gaan eten. Ondertussen hadden we uitgezocht dat Max morgen om 8 uur ging starten. En dan was het koffietentje op de haven al open. Dus de volgende ochtend om acht uur zaten we er al weer, onder het genot van een kop koffie deze keer,  naar de race van max te kijken.
Elke zondag is er een wandeltocht met een aantal mensen uit de haven. Ik heb me om 10 uur aangesloten bij de wandeltocht, die 12 kilometer lang bleek te zijn door heuvelachtig terrein. Om half twee waren we terug, is Lilian aangesloten en hebben met een heel gezellig club mensen geluncht.

IMG-20220410-WA0001

Zo is onze eerste week op de boot omgevlogen: veel gedaan, veel genoten. En we kijken uit naar de volgende week , waarin we hopelijk alle klussen gedaan krijgen, en nog meer tijd hebben om te genieten.

20220407_201414

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade